De eerste voorraaddozen zijn aangekocht

Voorraaddozen

Wat oogt het mooi, al die glazen potten in de kast. Voorlopig heb ik geen spijt van mijn uitgave.

Samen met mijn dochter trok ik een dagje naar de dichtstbijzijnde stad. De doelstelling was duidelijk, voorraaddozen of conserveerpotten, natuurlijke zeep en een kleine quichevorm. Een paar uur later waren de boodschappentasjes gevuld.

Ongeveer een half uur liep ik rond bij Dille & Kamille. Ik was nog steeds niet zeker of ik nu conserveerpotten of bewaarpotten wou. Ik zag mooie Italiaanse inmaakpotten en mooie, op het eerste zicht, merkloze bewaardozen. Toen mijn dochter in de speelhoek haar aankoop van de dag gevonden had kwam ze bij me langs.

Mama, heb je al gekozen? Ik heb een mondharmonica., de sterretjes in haar ogen lieten me weten dat ik echt geen nee kon zeggen.
Mooi meisje, opa zal jou wel leren hoe je daar moet op spelen., zei ik haar met nog een half oog op de potten.
Ik heb nog niet gekozen, ik twijfel tussen twee soorten. Help je me kiezen?, vroeg ik haar. Als ik niet kan kiezen tussen twee dingen omdat ze me beiden goed lijken laat ik haar altijd kiezen. Ik denk dat ze het stiekem best wel leuk vindt dat mama haar mening apprecieert en die dan ook opvolgt.
Deze vind ik mooi. Ik twijfel omdat ze naar de sluiting toe versmallen en omdat ze eigenlijk bedoeld zijn om iets in te conserveren. Mama moet dat nog leren. Oma haar voorraaddozen zijn aan vervanging toe en dan zou ik eigenlijk liever die met het zilveren deksel nemen., ik keek haar benieuwd aan.
Neem deze maar mama., zei ze terwijl ze naar de gewone voorraadpot keek. Ik denk dat het woordje 'oma' de doorslag gaf.

Er waren verschillende maten aanwezig. Ik bekeek even hoeveel potten er in mijn boodschappentas konden en dat bleken er drie te zijn. Ik nam een pot 1,25l, van 1,7l en eentje van 2,2l. Op die manier konden we thuis even bekijken wat het handigst was.

Bij thuiskomst verscheen er een glimlach op oma haar snoet. De potten bevielen haar enorm. Samen bekeken we of ze in onze kast pasten en overliepen we welke ingrediënten we graag in een pot wilden bewaren. De potten van 1,7l waren ideaal voor op de eerste plank, 1,25 l voor op de tweede plank, 2,2l voor op de derde plank. Op basis van die vaststelling gingen we aan de slag.

In de webshop van Dille & Kamille legden we onze voorraad aan. Vanaf 45 euro was de verzending gratis, dus we vulden ons winkelmandje tot dat bedrag. Ergens was dat niet nodig, wanneer ik het geld voor de benzine en de parking samentel zou ik ook aan zes euro komen, maar vrouwen en een webwinkel…

Twee dagen later werden de nieuwe voorraadpotten geleverd. We konden beginnen aan de herorganisatie. Het was gieten en overgieten. Blijkbaar waren we niet zo goed in het inschatten van maten en was het niet zo ideaal om enkel rekening te houden met de afmetingen van de kast. Een pak suiker is kleiner dan onze kleinste pot, maar toch hadden we de grootste nodig om de ganse inhoud er in kwijt te geraken.

Voorraaddozen

We moesten alles herorganiseren en dat stuitte op nogal wat verzet. De logica verdween immers. Niet langer lag de nadruk op de inhoud, maar wel op de afmetingen van de potten. Ondanks alles bleken we achteraf bekeken meer plaats te hebben. De potten zijn vrij smal en hoog, dat zorgt er voor dat de kast meer in de hoogte gevuld wordt in plaats van in de breedte. Toch zie ik mij genoodzaakt een aantal potten te kopen die minder hoog zijn en breder. We zijn nogal gehecht aan een thematische indeling.

De pot van 1,7l blijkt net te klein voor 1 kg suiker of bloem, de pot van 2,2l is 27 cm hoog, te hoog voor onze plank der gewoonte. Rest mij nog een pot van 2l die lager is, maar breder. De grootste pot blijkt voor de ontbijtgranen te klein, daar zou ik al een pot uit een andere serie moeten nemen, minstens één van drie liter.

  • Ontbijtgranen (375gr/pak)
    • Pot van 1,7l: 200gr
    • Pot van 2,2l: 300gr
  • Koffie (250gr/pak)
    • Pot van 1,7l: 350gr
  • Bruine suiker (1kg/pak)
    • Pot van 1,7l: 800gr
  • Tiense suiker (1kg/pak)
    • Pot van 1,7l: 800gr
  • Bloem (1kg/pak)
    • Pot van 1,7l: 700gr
  • Aardappelzetmeel (200gr/pak)
  • Spaghetti (375gr/pak)
    • Pot van 2,2l: 3 pakken
  • Macaroni (kort) (375gr/pak)
    • Pot van 2,2l: 2,5 pakken

Voor sommige ingrediënten vind ik het vervelend dat er geen twee pakken in een pot van 1,7l passen, koffie en havermout bijvoorbeeld. Voor pasta hebben we bijvoorbeeld drie pakken voor twee maaltijden nodig, maar van de korte macaroni kregen we geen drie pakken in de grootste pot. Dat betekent dat we of iedere week naar de winkel moeten of toch nog producten in de oorspronkelijke verpakking in de kast moeten zetten.

Het staat dus vast dat we naar de toekomst toe nog zullen schuiven met de inhoud van de potten. Ik wil een volgende aankoop niet te lang uitstellen omdat een winkelaanbod nogal durft wijzigen en ik toch graag dezelfde potten zou hebben. Ik geniet van de rust dat dit uitstraalt. Anderzijds wil ik de koerier ook niet op pad sturen voor één pot.

Aankopen in bulk lijkt plots zoveel leuker. Dan kan je bekijken wat past in je voorraadpot en op basis van dat jouw hoeveelheid bepalen. Anderzijds vind ik het best wel belangrijk niet iedere week naar de winkel te moeten lopen, dus de grote van de voorraaddozen moeten ergens ook aangepast worden naar gelang het verbruik.

Bewaardozen

Een ding is zeker, mijn mooie voorraaddozen zijn ideaal voor in een kast, maar zeker niet om voedsel voor een ganse maand in te bewaren.

6 opmerkingen:

  1. Fijn dat je jouw ervaringen deelt. Zo'n bewaardozen lijken handig, maar zo te lezen alleen als je goed rekening houdt met de afmetingen van de pot en de hoogte van de schappen in je kast. Lijkt mij inderdaad een gepuzzel in het begin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is inderdaad wat zoeken Myriam. Ik ga normaal om de veertien dagen naar de winkel en zou dan toch graag droogwaren voor veertien dagen in die potten krijgen. Mijn winkelmandje staat klaar, maar ik heb nog niet op verzenden geduwt, ik zit nog steeds te twijfelen LoL en zo blijft de economie draaien ;)

      Verwijderen
  2. Dille & Kamille vind ik een heel gezellige winkel. Dat is altijd oppassen geblazen wanneer ik er voor de lol eens ga rondsnuffelen, want alleen al om de gezelligheid zou ik er bijna zomaar wat kopen.
    Herkenbaar wat voor een opgeruimd gevoel het kan geven als alles opnieuw netjes opgeruimd in de kast staat. En ja, ik vind het ook altijd frustrerend wanneer niet alles in één voorraadpot past. Dan moet je weer een oplossing zoeken voor het restje dat achterblijft in de verpakking.

    Ik ben helemaal verliefd op die langwerpige voorraadpotten voor spaghetti en pasta's. Die staan zo decoratief in een open kast. Verder bewaar ik alles achter gesloten deurtjes in glazen potten waarin eerst conserven zaten. Ik bewaar dat liever achter kastdeurtjes omdat die er natuurlijk niet zo mooi en netjes uitzien als die voorraadpotten die jij net hebt aangeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt een zalige winkel he. Er was nog een koppel en die man zei hetzelfde tegen zijn vrouw als mijn dochter tegen mij: "Kunnen we nu gaan?!".

      Sommige potten vind ik wel mooi, vaak van confituur of honing, die hou ik ook gemakkelijk bij, vooral omdat de deksels goed afsluiten.

      Eigenlijk is het best dat jouw voorraad, net als die van ons, achter gesloten deurtjes staat. Praktisch alle droogwaren moet je droog bewaren, dan hebben die glazen potten geen nut.

      Verwijderen
  3. Het staat mooi. Het voordeel van glazen potten vind ik dat je meteen ziet wat er in zit. Ik heb nu meteen zin om naar Dille en Kamille te gaan!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel begin dan zeker met het maken van een boodschappenlijstje Nicole, anders ben je in die winkel verloren. Zoveel leuke, mooie en handige dingen. Wanneer je graag kookt is die winkel gewoon een paradijs voor jouw hart, een ramp voor jouw bankrekening LoL

      Verwijderen