Bucketlist: De klimboom aan het station

Wilg

Staat een klimboom op de bucketlist van jouw kind?

Een drietal jaar geleden wou mijn dochter een profiel op Ketnet. In het hoofdmenu verschijnt een onderwerp dat ideaal is voor de zomervakantie. Een checklist of afvinklijst voor kinderen. Wat moet je allemaal gedaan hebben in jouw kindertijd?

Bucketlist

Als kind bracht ik de helft van mijn speeltijd door in het bos. Toen ik in de lijst “In een boom klimmen” zag verschijnen besefte ik dat het tijd was voor actie. Ze was reeds zes en had nog nooit in een boom geklommen. Samen gingen we in de gemeente op zoek de ideale boom. Een uurtje later vonden we hem, onze sprookjesachtige klimboom.

We zijn nu drie jaar later en nog steeds is een bezoekje aan die prachtige wilg één van de favoriete uitstapjes. Ook de buurkinderen maakten kennis met de klimboom. Wanneer ze 's avonds aan het spelen zijn en even geen inspiratie hebben dan hoor ik steevast: “Mama, gaan we naar de klimboom?”.

Klimboom

Een korte fietstocht van iets meer dan een kilometer brengt ons bij de grote wilg met korte stam en vele stevige zijtakken. Veel hebben we niet nodig, een fles water om de dorst te lessen en een boek voor mama om de tijd te doden. Meestal blijft het boek in de tas zitten en uit ik mij als fotograaf van dienst. Ze vinden het super, telkens ze naar een andere tak klimmen willen ze een foto: “Wie zit er het hoogst mama?”.

Een klimboom, hij zou aanwezig moeten zijn in ieders tuin. Voorlopig zijn we dolblij met onze wilg aan de sporen.

10 opmerkingen:

  1. Echt leuk. Laat ze maar klimmen: al doende leert ze het. Als je ouder wordt lukken zo'n dingen niet meer zonder ongelukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook altijd wanneer ze me vragen om mee te klimmen ;)

      Verwijderen
  2. Terug naar toen... Toen het park voor ons huis nog bos heette... Toen we ieder vogelnestje wisten zitten, de perfecte tak voor een verboden katapult konden afsnijden, een stok omvormen tot een zwaard van ridder..x, die dan toevallig de held was in een of ander boek... Heerlijk wegdromen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke tijd he, mijn favoriet was een boog maken, wat heb ik daar plezier aan gehad. En we hadden zo een wilg op het einde van onze tuin. Uren heb ik daar zitten turen naar de horizon, zoveel avonturen beleefd in mijn hoofd.

      Verwijderen
  3. Dan lijkt dit artikeltje van Kind&Samenleving mij wel iets voor jou: http://k-s.be/groen-speelweefsel/inspiratie-voor-een-lokaal-groen-speelweefsel/een-boom-is-een-speeltuin/ - Benieuwd of jullie in de buurt nog meer zotte bomen vinden! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het even bekeken, doet me denken aan de taakjes die je in natuurcentrums krijgt. Super leuk om te doen en van de meeste weet ik wel eentje staan.

      Verwijderen
  4. Oeps... nee... Ik geloof dat ik nogal een 'schijtert' ben wat dit betreft. Ongetwijfeld heeft mijn dochter ook in boven geklommen, die is in het geheel niet zo'n 'bangkakker', maar ze is wel wijs genoeg om mij nooit te vertellen dat ze dit deed. Anders zou ik haar vast gezegd hebben dat ze dat niet meer moest doen, want dat ze lelijk zou kunnen vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt?! Ik was vroeger niet weg te halen uit de bomen. Daar hing immers gratis fruit en noten.

      Verwijderen
  5. Aargh, zijn er nu ook al bucket lists voor kinderen? Het klinkt mij zo stressvol in de oren: 'Dingen die je gedaan móét hebben voor je geen kind meer bent...'

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is me al vaker opgevallen dat jij stress krijgt bij lijstjes. Niks moet he, alles mag. Ik vind het best een leuke lijst ter inspiratie en voor sommige kinderen zelfs als aanmoediging. De manier waarop je met dergelijke lijstjes omgaat bepaald natuurlijk of je plezier beleefd of stress ervaart.

      Verwijderen