Hoe gaan we het jaar afsluiten?

Kalender 2015

Toen ik vandaag mijn agenda bijwerkte werd ik toch wel geconfronteerd met het feit dat 2015 op zijn einde loopt.

Nog ongeveer veertien dagen en dan kunnen we alweer zeggen dat 2/3 van 2015 reeds deel uitmaken van het verleden. Wat gaat de tijd snel. Het feit dat ik vier weken in verlof ben geweest en nu opnieuw in de werkroutine moet komen geeft mij het gevoel dat een nieuwe fase is begonnen. Tijd om eens te bekijken wat de plannen zijn.

Augustus is toch wel een speciale maand. Niet alleen sluiten we de zomervakantie af, we gaan deze maand ook kennis maken met onze nieuwe vriend, Olaf de Shih Tzu. De komende jaren zal ons leven toch wel voor een groot deel bepaald worden door dit hondje. Spannende tijden breken aan. Daarnaast kunnen we nog een dagje naar het pretpark. Een collega van me schonk me gratis tickets voor Bellewaerde. Samen met de buren gaan we nog genieten van deze perfecte afsluiter voor de zomervakantie. Zelf kan ik deze maand nog genieten van twee lessen ‘Urban Dance’ en dochterlief gaat deze maand nog één keer 'paardrijden'.

September staat natuurlijk helemaal in het teken van terug naar school en de komst van Olaf. Een nieuwe start, een nieuwe juf en hopelijk heel veel leerplezier. Op school staat dit jaar alles in het teken van de Olympische spelen, dus ik zal eens moeten surfen naar gadgets en leuke spullen rondom dit evenement.
Daarnaast vier ik drie verjaardagen, een goede vriendin en mijn ouders zijn jarig. Mijn vader wordt 61 jaar, mijn moeder 57. Stiekem hoop ik dat ze beiden ruim boven de honderd mogen worden.
Op het werk sluit ik het jaar af met heel wat opleidingen. Deze maand mag ik een opleiding volgen bij Microsoft. Gedurende vier dagen neem ik de trein naar Zaventem. Wat zullen de reiskriebels gewekt worden.
Op het werk worden we getrakteerd op een ‘sportdag’, daar kijk ik enorm naar uit want het is een kennismakingsparcours. De danslessen verschuiven naar een dag die voor mij niet haalbaar is. Ik ruil ze in voor capoeira, toch kan ik deze maand nog een keer gaan dansen. Mijn dochter gaat deze maand twee keer ‘paardrijden’.

Oktober brengt een nieuwe gewoonte met zich mee. Vanaf nu ga ik iedere vrijdag naar de hondenschool, ‘puppytraining’ voor Olaf. Centraal staat de herdenking van mijn oma, de moeder van mijn vader. Moest ze nog in leven zijn geweest dan was ze dit jaar 90 geworden. Jammer genoeg mocht het niet zo zijn. In onze gedachten is ze nog steeds in leven. Daarnaast heb ik vier lessen ‘capoeira’ en heeft mijn dochter twee lessen ‘paardrijden’. Mijn meisje mag een dagje gaan spelen bij een schoolvriendin en ook wij krijgen deze maand een vriendinnetje op visite. Het is lang geleden dat er nog eens iemand bleef slapen. Ik ben benieuwd. Dat weekend gaan we alvast gaan zwemmen naar het subtropisch zwembad in Gent. Op het werk mag ik deelnemen aan een opleiding ‘Powershell’, dat is een programmeertaal waar ik de komende jaren vaak gebruik zal van maken. De opleiding kwam als een geschenk in mijn schootje. Ik ben dan ook heel dankbaar voor deze kans.

November lijkt opnieuw wat drukker te zijn. We beginnen de maand met een weekje herfstvakantie. Allerheiligen en Allerzielen, tijd om familie te herdenken, maar ook tijd om het huisje klaar te maken voor de winter. De dinsdag en donderdag staan in het teken van mijn dochter en haar vriendinnetjes. Een uitstap naar het subtropisch zwembad, Kinepolis en het Natuurmuseum in Gent staan op het verlanglijstje. Het is eveneens de herdenkingsdag van mijn opa, de vader van mijn vader. Moest hij nu nog leven dan zou hij 93 zijn. Daarnaast krijgen we een aantal extra feestdagen, Wapenstilstand en Feest van de Dynastie. Mijn maatje komt langs en daar ga ik dan ook dubbel van genieten. Ik begin ook met een nieuwe opleiding, de opleidingen op het werk zijn soms vrij kort en beperkt wat betreft de inhoud, maar beter iets dan niks. Drie dagen opleiding ‘Schrijven zonder fouten’. Benieuwd wat deze opleiding zal brengen, ik hoop op zijn minst ‘de meest voorkomende fouten’. Op het werk nemen dit jaar voor de derde keer afscheid van een collega omdat hij op pensioen mag gaan. Het laat me even stil staan bij mijn eigen loopbaan. Dochterlief gaat twee keer ‘paardrijden’ en Olaf mag vijf keer naar de ‘puppytraining’ en er is een eetfestijn op de hondenschool.

Vervolgens begint de maand december reeds. Aftellen naar het eindejaar, genieten van de kerstvakantie en de zoektocht naar geschenkjes. Halverwege de maand is er een kerstmarkt op school, ik ben reeds heel benieuwd naar de creatieve werkjes van de kinderen. Ik heb het buurmeisje beloofd van samen eens een uitstapje met de trein te maken, ze heeft nog nooit op de trein gezeten. Mijn beste maatje is jarig in deze maand. Onze agenda’s zitten meestal bomvol tegen deze periode, maar toch vind ik het belangrijk zijn geschenkje in huis te hebben. Je weet maar nooit wanneer er nog een gaatje vrijkomt.Ikzelf krijg drie lessen ‘capoeira’, dochterlief gaat één keer ‘paardrijden’ en Olaf mag waarschijnlijk drie keer naar de ‘puppytraining’ en wie weet, zijn eerste ‘show’ op 20 december.

Zo allemaal na elkaar geschreven zit de rest van het jaar al goed vol. Ik wil ook iedere maand een uitstap doen met mijn dochter. In september en oktober lijkt het derde weekend me ideaal, in november en december uiteraard de schoolvakanties. Daarnaast moet ik een opleiding voor hondenshows inplannen, de eerste show is in december. Verder ga ik bekijken wat de toekomst brengt. Voorlopig zijn de sleutelwoorden 'gymnastiek', 'puppytraining', 'paardrijden', 'verjaardagen', 'herdenkingsdagen', 'cursussen', 'uitstapjes' en 'vakantie'!

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In stap 2 wordt je aangemoedigd om een plan uit te werken. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

12 opmerkingen:

  1. Wat een leuke dingen heb je nog gepland dit jaar. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaan we zeker doen. En tussendoor natuurlijk wat blogjes schrijven ;)

      Verwijderen
  2. Pin je niet te veel vast, dan krijg je niet het gevoel dat je het niet hebt gehaald, niet hebt gemaakt... Laat plaats genoeg om het leven over je heen te laten vloeien, om te genieten zonder leidraad. Leg wat grote lijnen uit als je daar noodzaak aan hebt, maar laat ruimte voor plotse invallen, plotse nieuwe gegevens die heel het boeltje door elkaar halen. Ik hou er van het leven te ondergaan. Niet dat ik me laat leiden door anderen, maar ik hou van de verrassingen die het leven biedt.
    Maak gebruik van "stille" momenten om te doen waar je anders wel goesting voor hebt, maar nooit toe komt.
    Dat is eigenlijk alles wat ik "plan", pogen dingen te doen die er anders nooit komen.
    Op die manier is mijn huidig immobilisme door dat abces (het zijn er eigenlijk twee boven elkaar), geen echte verstoring, maar voor een stuk zelfs een beetje onverwachte tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Antoon,

      Ik begrijp perfect wat je bedoelt. De vrije ruimte noem ik zelf speelruimte. Het schenkt vrijheid te weten dat je ruimte vrij hebt voor datgene wat onverwachts op je pad komt.

      De afgelopen jaren toch wel regelmatig het gevoel gehad dat ik uit bepaalde gebeurtenissen niet alles gehaald heb omdat ik niks had voorbereid. Ergens ben ik iemand die haar volledige planning door elkaar durft halen ;) maar naar de toekomst toe wil ik ondanks die neiging wel leren voorbereiden.

      Dit overzicht maakt me duidelijk dat ik over een aantal dingen reeds kan nadenken. Ik heb een aantal jarigen, wanneer ik in de winkels loop kan ik al eens uitkijken wat ik hen wil schenken. De activiteiten die ik voorheen op vrijdagavond deed gaan verschuiven, want met de komst van ons hondje wordt vrijdagavond de avond dat we naar de hondenschool gaan. Ga ik 'Urban Dance' doen of gymnastiek, bij het laatste kan ik me om de dag eens uitslapen, maar dansen maakt me zo blij.

      Ergens heb ik wel nood aan een beetje structuur, zeker wanneer het schooljaar weer begint. Het is voor mij dan een ramp om alles klaar te krijgen voor bedtijd, dus ik schuif dan veel door naar het weekend. Ik moet er dus voor zorgen dat ik iedere zaterdag of zondag wat speeltuimte heb.

      Ach, het loopt allemaal wel los, maar af en toe wat nadenken over de indeling van mijn agenda schenkt mij inzicht in de manier waarop ik mijn tijd spendeer. Haal ik mijn doelstellingen of niet. De hele opzet van dit verhaal. In mijn hoofd ben ik alweer aan het schuiven...

      Verwijderen
  3. Tsjonge wat staat het al vol. Dat heb ik dan weer niet gelukkig. En eigenlijk wil ik ook liever niet zo ver vooruit kijken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, best gezellig druk.
      Waarom wil je niet zo ver voorruit kijken Nicole?
      Ik vrees dat ik niet anders kan, heel wat van mijn vrienden hebben druk leven, afspreken gebeurt vaak maanden er voor.

      Verwijderen
  4. Ga je hondenshows doen met jullie hondje? Lijkt me spannend en leuk. Ik heb er helemaal geen ervaring mee, alhoewel ik ons Fleurtje de mooiste van de hele wereld vind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ergens hoop ik van wel. Als ik het zo bekijk zijn er een viertal categoriën, dus wat het aantal betreft valt dat wel mee. Ik heb daar ook geen ervaring mee, maar die krijg je maar door het te proberen he. Ach, wij hebben ons Olafje nog niet en reeds nu is hij de mooiste en de liefste van de ganse wereld ;)

      Verwijderen
  5. Dat is nog eens origineel. Meestal lees je op blogs een terugblik van een periode, maar hier krijgen we alvast een vooruitblik ;-)

    Maar euh.... zelf denk ik er liever nog even niet over na dat 2015 'op zijn einde loopt'. De tijd gaat mij veel te snel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, tegen de stroom in gaan is toch leuk :p

      Ach, het is nog vrij algemeen en hier en daar zullen misschien nog zaken veranderd. Wat vast staat is dat er nog dingen zullen bijkomen. Ik heb nu reeds een dubbele boeking voor december LoL

      Verwijderen
  6. Ja Sopdet, dat vind ik nu ook wel een beetje snel, het einde van het jaar in zicht :-)
    Je hebt inderdaad al veel plannen seg!
    Ik hou onze agenda bewust wat leger. Anders heb ik het gevoel dat ik ons (mijn gezin, want ik beheer nu eenmaal onze agenda) vast zet met al die plannen.
    Het liefst zou ik er gewoon helemaal geen hebben eigenlijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet zeggen dat ik mijn planning nu reeds bij iedere reactie herlezen heb en ik vind zelf dat het nog vrij rustig is. Dansen, paardrijden en hondentraining, verjaardagen, verlof, die datums liggen gewoonlijk reeds vast voor een gans jaar. Wat dat betreft maak ik in december mijn planning voor volledig 2016.

      Hebben jullie dan geen vaste activiteiten?

      Groetjes

      Verwijderen