Het is bramentijd

bramen

In mijn berichtenfeed zag ik dat iemand frambozen was gaan plukken.

Ik was een aantal weken geleden langs een paar braamstruiken gewandeld. Toen waren ze nog rood, dus was ik nu toch wel nieuwsgierig of ik morgenvroeg zelf geplukte bramen kon eten.

Samen met mijn dochter en het buurmeisje ging ik op pad. Er ging regen in de lucht, maar hier en daar waren nog plaatsen aan de hemel die wolkenvrij waren. We trokken onze schouders op en trokken naar de velden.

De eerste struiken die we tegenkwamen droegen nauwelijks zwarte vruchten en ik had de indruk dat iemand reeds was langs geweest. Heel wat topjes zonder vruchten. Voor de paar bramen die ik nog kon plukken moest ik een prijs betalen. Armen, benen en buik geneteld door brandnetels.

Ik gaf de moed niet op, ik wist nog een struik staan. Tien minuutjes stappen zagen de meisjes wel zitten. Die struik groeit de hoogte in en ook daar hingen enkel nog aan de hoogste takken bramen. We hadden paraplu's mee en trokken daarmee de takken naar beneden. Een klein doosje werd gevuld. De meisje super blij.

De hemelsluizen gingen open en we moesten zoeken naar een schuilplek. Eerst vonden we een plekje langs een schuur. De meisjes kregen koud, dus we telden de minuten af. Ik vroeg me af of ik iemand moest bellen. Toen het even ophield liepen we snel verder, maar twee minuten laten werd het opnieuw erger. We liepen in het stromende water en de meisjes waren in paniek.

Uiteindelijk konden we schuilen in de stalling van de boer. Er lag heel wat stro en dat gaf warmte. De fantasie kwam los en de meisjes begonnen luidop te vertellen. Wat als we niet naar huis raken. Ik moet nog in bad en het is al super laat. Straks wordt het donker en vinden we de weg niet terug.

Toen het begon te bliksemen sprongen ze in elkaars armen. Ik deed een poging om iemand te bereiken om ons op te pikken, maar het lot besliste er anders over. Een kwartier later begon het eindelijk wat te minderen. We besloten onze kans te wagen. We waren per slot van rekening reeds kleddernat.

Tijdens de tocht naar huis vroegen ze of we nog eens konden schuilen want ze vonden dat eigenlijk wel leuk. Inderdaad, schuilen in de schuur van de boer is gezellig, maar nu moeten we echt wel naar huis! Met een sip gezicht gingen ze verder op pad. Op de gezichtjes verscheen echter een glimlach toen de hemel ons trakteerde op een regenboog. Dat hadden we wel verdient na zo'n regenbui. Gaan we op zoek naar de pot goud?, riepen ze spontaan. Wedden dat ze morgen weten wat vertellen?! En ik, ik eet morgen lekker bramen bij het ontbijt.

Frambozen
Frambozenstruik
Frambozen
Schuilen
Regenboog
Frambozen

9 opmerkingen:

  1. Er zijn doornloze bramen voor in de tuin ! Maar ja, dat gaan zoeken en plukken "in het wild", dat is er dan niet meer bij, en geef toe, dat hoort bij de bramen ! Vroeger zag je ze veel meer, maar ja, onze maatschappij vind die wilde groeiers met doornen maar niets, en dus worden ze uitgeroeid. Jammer voor de vogels die er een dichte en veilige schuilplaats in vonden, en dan nog met bramen als morgenmaal...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt mij ook op dat ik veel minder bramen vind. Ik weet nog een plek maar daar is alles zo overwoekerd dat je er echt niet bij kan. Veel van de bosjes hier worden niet meer onderhouden, God weet van wie ze zijn. Zo verlies je natuurlijk heel wat mogelijkheden, dat ontdek ik bij het zoeken naar noten ook. Jammer allemaal, als kind wist ik alle bomen en struiken waar ik wat lekkers kon vinden staan... Nu is het al serieus zoeken.

      Verwijderen
  2. Mooie foto's Sopdet! Het is bijna alsof ik er zelf bij geweest ben...

    Wanneer ik op vakantie ben in Zuid-Frankrijk is het een van mijn favoriete bezigheden: bramen plukken! :-)) (En allemaal opeten, natuurlijk.)
    Hier in de buurt staan ook veel bramenstruiken. Maar die staan langs de kant van een drukke rijweg. Ik durf ze niet te eten, want ik ben bang dat ze onder de zware metalen zitten vanwege alle uitlaatgassen. Eén troost heb ik, ze kunnen lang niet zo lekker zijn als de bramen in Zuid-Frankrijk. Die worden onder invloed van de vele zonuren daar veel zoeter.

    Nog een mededeling van huishoudelijke aard: ik heb je getagd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Sunny.

      Ik heb deze ochtend mogen ontdekken dat het hier dus de zuurdere variant is. Jammer, er zijn ook zoetere varianten, maar gecombineerd met wat yoghurt waren ze heerlijk.
      Langs de kant van de weg wordt het inderdaad afgeraden en op het platteland wordt de eerste halve meter afgeraden omdat daar vossen kunnen op plassen.

      Ah, de zon, wat mis ik die alweer. Hopelijk komt ze snel nog eens terug.

      Verwijderen
  3. Dit jaar ben ik nog geen bramen gaan plukken jammer genoeg.
    Als tiener en kind ging ik heel veel bramen plukken, altijd onderweg met een plastiek potje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sanne, je hebt nog de tijd he. Op de struiken die wij tegen kwamen hingen nog heel wat bramen die nog wat zon konden gebruiken.

      Verwijderen
  4. Vorig weekend naar Oudenaarde geweest en daar 2 wandeltochtjes gemaakt waarbij ik heel veel bramenstruiken tegenkwam en lekker van heb gesmuld, ze waren heerlijk zoet. Langs de fietspaden ben ik ook al verscheidene mensen tegengekomen met een zakje bij de hand. Zo te lezen hadden jullie ondanks het slechte weer een heel fijne zoektocht. Hopelijk komen er toch nog enkele zonnige zomerdagen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wandeltochten in Oudenaarde, klinkt goed. Ik ken de omgeving van Oudenaarde niet goed, enkel de stad.
      Hmm zoete bramen, de onze zijn wat zurig. Mijn pa liet weten dat er een gemeente verder in het bos ook bramen staan. Dus misschien komend weekend een boswandeling.
      Het was zeker gezellig, voor beide meisjes zelfs de eerste keer dat ze moesten schuilen. Altijd leuk om dan te kijken hoe ze reageren.

      Groetjes

      Verwijderen
  5. Dit wordt vast een prachtige herinnering! Wat een bijzondere wandeling is dat geworden. Goed dat jullie een veilige schuilplek vonden!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen