Kamperen aan zee

De afgelopen drie weken brachten we door in Westende, Middelkerke.

Reeds vijf jaar lang verblijven we op dezelfde camping. Waar we begonnen zijn met een weekend, verblijven we nu drie weken per jaar aan de kust. Dat bevalt ons enorm. Stiekem groeit het verlangen om een vaste kampeerplek te hebben voor het ganse jaar.

Jammer genoeg zijn de prijzen vrij hoog en ieder jaar ontdekken we dat een aantal mensen hun vaste plek moeten opgeven: Te duur geworden., is telkens weer het antwoord. Ieder jaar moeten we ervaren dat ons verblijf per dag een euro duurder wordt, op jaarbasis kan dat flink oplopen.

Stiekem hoop ik dat dit nooit gebeurt met onze kampeervriendinnetjes. In de lente hadden we reeds afgesproken. We hadden geluk, twee van de drie weken waren ze aanwezig. Het is telkens zalig om te zien hoe ze veranderd zijn. Ieder jaar een nieuwe levensfase. De twee zusjes en mijn dochter zijn gedurende die periode niet te scheiden van elkaar.

Kamperen is telkens weer eventjes terug naar de basis. Over de jaren hebben we natuurlijk heel wat luxe om ons heen verzameld. Vooral wat betreft koken en voeding bewaren hebben we alles mee. Desondanks is met vier mensen leven in een kleine caravan best een uitdaging. Snel even je ding doen lukt niet, het is beurtelings bewegen op het smalle wandelpad.

Aangezien we aan de Belgische kust zitten is het weer eveneens een uitdaging. Het is nooit eens net gepast, het is ofwel te warm of te fris. Bij warm weer zoeken we verkoeling aan het strand, bij regen zoeken we activiteiten uit die ergens binnen plaatsvinden. Vaak is het gewoon lekker luieren in een zetel, zoekend naar de zon of de schaduw.

De dagindeling ziet er meestal als volgt uit:

  • 09:00 Ontbijten
  • 10:00 De animatoren pikken de kinderen op
  • 11:00 De kindjes beslissen bij wie ze gaan spelen
  • 12:00 Middagmaal
  • 14:00 Bij goed weer wordt er besloten: strand of waterspeeltuin
             Bij slecht weer zoeken we een activiteit uit
  • 17:00 Opfrissen
  • 18:00 Avondmaaltijd
  • 20:00 De animatoren pikken de kinderen op
  • 21:00 Naar de sanitaire blok voor een douche
  • 22:00 Naar bed
Garnaalkruier

Normaal gaan we vrij vaak naar het strand tijdens eb. Dit jaar hadden we pech, we hebben slechts één keer kunnen genieten van eb. De rest van de tijd was het ofwel slecht weer ofwel viel eb vroeg in de ochtend of laat in de avond. Tijden waarop er geen redders zijn en het veel te koud is om het zeewater in te gaan. Toch hebben we dit jaar een extraatje gekregen, een foto van een kleine pieterman. Het maken van een zandkasteel had enige aanmoediging nodig, het afbreken bleek echter dolle pret.

Ik wissel spannende activiteiten graag af met iets leerrijk. We gingen laserschieten, skiën, mini-golven, naar de show Tagad'art, het vuurwerk en het zandsculpturenfestival. We bezochten de loopgraven in Diksmuide, de Menenpoort in Ieper en Explorado in Oostende. Typerend voor mijn dochter is dat ze enorm protesteert bij zulke aankondigingen, maar eens ter plaatse vind ze het allemaal enorm interessant.

Tagad'art

Dit jaar werden we een aantal keer geconfronteerd met nachtlawaai. Jongeren op een familiecamping is geen goed idee. Een aantal jongeren hielden een feestje tot vijf uur 's morgens en hadden een verkeersbord gestolen. Vroeg op de ochtend werden ze door de verantwoordelijken uit hun tent getrommeld met het verzoek de camping onmiddellijk te verlaten. Maar los daarvan is er ook meer en meer straatlawaai. Jongeren die uit de duinen komen en dan besluiten de boel nog wat op stelten te zetten in de straten. Heel vervelend, maar we zijn allemaal jong geweest.

Daarnaast hebben we ons vaak verwonderd over het vuil in de sanitaire blokken. Een toenemend jonger publiek heeft zijn gevolgen. Meisjes die hun haren kammen in de douche maar geen moeite doen om die haren te verwijderen. Tanden poetsen en de lavabo achterlaten vol met tandpasta. Maandverbanden die gewoon op de grond gegooid worden. De toiletten waren constant verstopt omdat er meer dan enkel toiletpapier in de pot belandde en het stonk er regelmatig enorm omdat meer en meer kinderen de gewoonte hebben het toilet niet door te spoelen. Ik vrees dat de camping op de duur een vaste toiletdame zal moeten inschakelen.

Desondanks hebben we genoten van ons verlof. Heel wat mensen uit Nederland en de Kempen leren kennen. Ik vind Nederlanders algemeen bekeken veel socialer. Je krijgt altijd een groet en wanneer je de moeite doet volgt er meestal een gesprek. Daarnaast hou ik van het taaltje. Op school heb ik telkens veel moeite moeten doen om mijn geboortetaaltje te onderdrukken. Wanneer ik Nederlanders hoor besef ik telkens weer dat ik nooit zo vlot Nederlands zal praten.

Waterspeeltuin

De camping doet investeringen, dat kan niet ontkent worden. Dit jaar was er een nieuwe speeltuin, een waterspeeltuin. De kinderen hebben enorm genoten. Meestal kreeg de speeltuin voorrang op de zee. Er zijn ook meer animators dan voorheen. Mijn dochter had iedere week een tweetal favorieten waar ze enorm naar opkeek. De topper op die drie weken was voor onszelf een optreden van Cajun Moon en voor de kinderen een schuimparty op de springbal. Vooral van de schuimparty zijn er heel wat foto's genomen. Mijn kaken deden pijn van het lachen.

Schuimparty

Na drie weken kamperen voel je enorm de behoefte om jouw ritme af te stemmen op de natuur. Het betekent meestal wakker worden eens de zon de slaapplaats opwarmt, een lange siësta tijdens het middaguur, tegen vijf uur actief worden en wanneer de zon ondergaat schrikken omdat de dag weeral om is. Op een familiecamping en met een kind bij de hand is het echter niet logisch om het bioritme zo te laten veranderen. Ook al voelt het natuurlijker, onze maatschappij zit anders in elkaar. Bij thuiskomst waren we dan ook blij dat we nog drie weken hadden om mijn dochter haar slaapritme opnieuw af te stemmen op de schooluren.

Komend jaar goed sparen en dan blijven we volgend jaar misschien vier weken aan de kust. Wie niet durft te dromen…

Hond jagend op meeuwen

16 opmerkingen:

  1. Jammer van die vieze wc's. Misschien zou een toiletdame inderdaad een oplossing zijn, maar dan wordt het waarschijnlijk ook weer duurder.
    Fijn dat jullie zo'n leuke vakantie achter de rug hebben. Ik houd ook heel erg van de zee. ik heb wel een lichte voorkeur voor de Nederlandse kust, omdat het daar vaak wat rustiger is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geniet ook enorm van een vakantie aan zee, vooral de zeelucht doet me enorm deugd. Ergens hou ik wel van onze Belgische kust omdat je een samensmelting van beide hebt. Het strand waar wij zitten zit praktisch geen volk. Het is enerzijds een strand waar honden toegelaten zijn en dat schrikt heel wat mensen af. Anderzijds zijn er geen toiletten of drankgelegenheden en dat houdt ook heel wat mensen af. Het mooie aan de Belgische kust is dat er op korte afstand ook heel wat leuke dingen te doen en bezichtigen zijn, dat zorgt voor mogelijkheden.

      Verwijderen
  2. Echt? Zijn daar honden toegelaten? Dat vind ik juist super! Dat is trouwens één van de redenen waarom we meestal naar de Nederlandse kust trekken, want daar heb je echt mooie hondenstranden. Nu moet ik zeggen dat sommige hondenbaasjes ook wel wat asociaal zijn hoor: ze houden hun honden niet aan de lijn en laten ze op de zandkastelen van de kinderen plassen. Bah! Of die loslopende honden komen ons Fleurtje dan lastigvallen... Maar meestal is het wél echt tof, gelukkig maar!
    Je hebt gelijk als je zegt dat er aan de Belgische kust best veel te zien is buiten het strand, en da's inderdaad wel erg handig. Ook als het weer wat minder is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, daar kan ik van mee spreken. De eerste dag was ik bezig de kinderen aan het omkleden en in een onbewaakt moment zat er een pup in de zak. De had duidelijk geroken dat daar koekjes in zaten. Ik vond het zelf super grappig, maar die mensen waren enorm gegeneerd. De meeste strandkloppers hangen hun hond aan een lange lijn. De wandelaars laten ze los zodat de honden achter de meeuwen kunnen aanzitten. Mooi om naar te kijken, maar die pootjes die durven omhoog gaan op strandlakens en speelgoed is inderdaad minder. Ach, we weten op voorhand dat dit kan gebeuren op dit strand, dus we proberen het positief te bekijken.

      Verwijderen
  3. "De droesem van een vakantie" ... zo zou ik je stukje willen noemen. Heerlijk terugdenken aan de hoogtepunten en het wegduwen van de min-punten... Eigenlijk moesten we dat iedere avond doen, ons eens heerlijk in de zetel ploffen en van iedere dag de goede punten bijeengaren, en de min-punten in de afvaldoos kieperen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtige titel Antoon. Ik zie online veel stukjes verschijnen van mensen die iedere dag even stil staan bij de mooie gebeurtenissen van de afgelopen dag, week,... Is een mooie manier om terug te blikken en de waarde van het leven te ervaren.

      Verwijderen
  4. Ik herken het wat je schrijft over hoe je ritme zich aanpast aan de natuur. 's Ochtends werd ik vroeg wakker, maar ik was volledig uitgeslapen. Ik was 's avonds (22.00) moe maar voldaan, niet zo afgepeigerd als na een dag op kantoor/binnen. Maar je hebt gelijk, het dagelijks leven is daar niet op afgestemd.
    Alle bestemmingen lijken duurder te worden. Vaak komt er ook meer luxe en voorzieningen, maar dat heeft wel een prijs.

    Groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral die lange ochtende mis ik enorm wanneer ik ga werken. Daar kan ik zo van genieten. Nog een paar daagjes en we moeten terug wennen aan de kantooruren. Ik prijs me gelukkig met die kantooruren, maar toch blijft het gras groener aan de andere kant ;)
      Jammer van die prijzen, vooral omdat we het zonder die luxe ook wel kunnen, op zijn minst wanneer iedereen het proper houdt.

      Verwijderen
  5. Ik kan me heel goed voorstellen, als je ergens je vakantiestekje gevonden hebt, dat dit een plek en omgeving is waar je gedurende het jaar vaak naar kunt terugverlangen. Wat het eens zo bijzonder maakt, zijn de mensen die je er ieder jaar opnieuw ontmoet. Het kamperen doorbreekt de sleur van alledag. Het is een hele andere, heerlijk basale, manier van leven. En het onvoorspelbare weer in België kan iets romantisch hebben. Maar dat laatste is nou net wat mij ervan weerhoudt om in België te gaan kamperen. Ik houd niet van die onvoorspelbaarheid. Het liefst heb ik tijdens mijn vakantie zoveel mogelijk dagen zon. En ik vind het ook heerlijk om een poosje in een ietwat andere cultuur te verblijven. Daarom ga ik bijvoorbeeld graag naar Zuid-Frankrijk, of naar Spanje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kamperen doorbreekt inderdaad iedere sleur. Ieder kind zou moeten ervaren wat kamperen betekent en hoe het voelt om ieder jaar terug te keren naar de vakantievriendjes. De band die ontstaat is onbeschrijfelijk.
      Andere culturen bezoeken doe ik ook graag, maar stiekem moet ik telkens toegeven dat mijn hartje toch wel naar België verlangt. Ik geloof dat ik echt wel op de juiste plaats ben geboren.

      Verwijderen
  6. Zo te leren had je een heerlijke tijd. Ik heb momenteel ook enkele daagjes verlof. Zo fijn om niet 'te moeten' opstaan en gewoon eens wat te luieren. Wel jammer dat de toiletten niet zo proper waren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Luieren is zalig he.

      Ja, die sanitaire blokken, jammer genoeg ligt dat grotendeels aan de toeristen en niet aan de eigenaars van de camping.

      Geniet van jouw verlof.

      Verwijderen
  7. Ik vind het mooi dat je ritme steeds meer bepaald wordt door de natuur zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier lees ik waar jullie kamperen!
    Wij zitten in Nederland op een zeer rustige familiecamping. Er is wel geen zwembad :-).
    En de sanitaire blokken zijn daar heel netjes al draag je altijd best slippers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slippers zijn echt onmisbaar in de douche. Toen ze klein was is mijn dochter eens uitgegleden, sedert die dag is dat het eerste waar we aan denken wanneer we op reis gaan.
      Ah, zwembaden vind je meestal wel ergens in de buurt, dat is dan een mooie uitstap wanneer het regent.

      Verwijderen