Lifelog: Wij zijn in blijde verwachting!

Shih Tzu, credits Pixabay

We staan op de wachtlijst voor een Shih Tzu, een reutje!

Dochterlief zaagt reeds jaren achter een hondje. Op zich niet zo abnormaal, ware het niet dat zij extreem allergisch was aan dieren. Ze was, is voornamelijk gek op honden en paarden. Toen ze zes jaar werd lieten we haar opnieuw testen op allergieën. Ze wou immers leren paardrijden en het verdwijnen van de allergie was natuurlijk een voorwaarde.

Uit de resultaten bleek dat ze nog ergens een kleine allergie had, maar dat het moeilijk was om te bepalen waaraan. Ze moest haar medicijnen blijven nemen, maar mocht voortaan in contact komen met dieren. Niet veel later begonnen de eerste rijlessen op de manege. Uiteraard lag niet alleen de weg naar een eigen paard open, maar ook de weg naar een eigen hondje.

Ondanks dat ik hou van dieren zag ik de komst van zo’n huisdier niet zitten. Ik werk fulltime en we hebben een kleine tuin. Bovendien ging ik nog heel graag op uitstap en op reis. De laatste jaren ervaar ik minder en minder de behoefte om weg te gaan. Dus mijn smoesjes in de trend van “Mama is nooit thuis…” hielpen niet echt meer. Het gezaag naar een hondje nam alsmaar toe.

Afgelopen week liet opa weten dat hij de komst van zo’n diertje wel zag zitten. Dat veranderde natuurlijk alles. Opa is gepensioneerd en dat betekent dat het hondje nooit alleen zal zitten. Bovendien gaat opa iedere dag wandelen wat ideaal is voor een hond. Samen met mijn dochter had hij de websites van de Belgische asiels bekeken. Ze waren op zoek naar een poedel, jammer genoeg bleek er nergens eentje beschikbaar te zijn. Anderzijds, jammer kan een mens dat niet echt vinden.

Ik ging op zoek naar alle honden die in de categorie ‘niet-vergaren’ vielen. De enige die nog moest overtuigd worden was de vrouw des huize en die haartjes gingen een groot verschil maken. Enkele foto’s van een Chih Tzu bleken voldoende om haar te laten smelten. Als je maar zeker bent dat het beestje niet ruift want ik ga dat graag zien maar ik wil niet gek worden van kleding vol hondenhaar.

Ik ging online op zoek en vond een kweker hier niet zo ver vandaan. Na een telefoontje bleken ze op dit ogenblik pups te hebben. In essentie waren alle pups gereserveerd, maar ze hadden nog een jongen waarvoor ze nog geen bevestiging hadden. Een week later kwamen we te weten dat we binnenkort een nieuw lid hebben binnen ons gezin.

Ze kon niet meteen zeggen wanneer we dan ons hondje mogen verwachten. Alles hangt af van de pups zelf en de dierenarts die de inentingen doet. We zitten ongeduldig te wachten, wordt het eind augustus of begin september? De bench staat klaar dus wij hopen op augustus. 23 augustus gaan we ons vriendje, dat we de naam Olaf gaven, voor het eerst zien. Ondertussen moeten we ons tevreden stellen met een wekelijks filmpje.

Benche

Het worden drukke tijden. Ik wil alles over dat beestje weten, dus er zal heel wat opzoekwerk aan te pas komen. Tot nu toe weet ik dat het een koppig, eigenwijs en intelligent diertje is en dat sluit perfect bij de karakters binnen ons gezin. Het diertje is speels, vriendelijk en pittig, dat maakt hem een ideale vriend voor mijn dochter.

Oh we zijn helemaal opgewonden en ik kan mij nauwelijks nog focussen op iets anders! Een dierenarts, een hondensalon (ieder seizoen), een hondenschool (iedere vrijdag om 19u30), hondenvoer, hondenverzorging,… zoveel te leren op zo’n korte tijd. Zo blij!

Weet je?

Een Shih Tzu is afkomstig uit Tibet. Daar was hij een heilige hond waarvan gezegd wordt dat hij Boeddha vergezelde op zijn weg naar verlichting. Omwille van die reden werd het schoothondje enorm populair bij geestelijken en koningen. Men zegt dat de naam van de hond verwijst naar een van de vier legendarische schoonheden in de Chinese legendes. Xi shi was zo mooi dat vissen vergaten te zwemmen bij het aanschouwen van haar schoonheid en naar de bodem zonken. Het hondje krijgt ook wel eens de bijnaam ‘chrysantengezicht’ omdat het snoetje zo mooi is als een bloem.

Het diertje wordt ongeveer 25 cm groot en weegt ongeveer 6 kilo. Het heeft een plat neusje, platte oren en diep, donkere ogen. Die oogjes zijn vaak een zwakte, ze moet heel goed verzorgd worden om traanstrepen en ontstekingen te voorkomen. Regelmatig uitspoelen met gesteriliseerd water of een extract van kamille is ideaal. Ook de haartjes rond de ogen moeten goed kort gehouden worden. Kenmerkend zijn de super zachte, lange haren die net iets langer worden dan zijn hoogte. Die haren moeten dagelijks gekamd worden. Hij kan niet echt tegen de warmte of tegen regenachtig weer, dus hij is absoluut een salonhondje. Hij wordt tussen de 10 en 16 jaar oud.

Wat een puppy de eerste drie maanden ervaart zijn de dingen die hij in zijn verdere leven als normaal zal aanschouwen. Heel veel sociaal contact met mens en dier is op dat ogenblik belangrijk. Ook omgevingsgeluiden zoals muziek, verkeer, werktuigen, ed. kunnen beter de revue passeren.
Een puppy zijn beenderen zijn nog kraakbeen, langen wandelingen zijn nog niet toegestaan. Algemeen reken je op vijf minuten per levensmaand, dus een puppy van drie maand daar ga je maximum 15 minuten mee wandelen.
Honden krijgen meerdere keren per dag eten. De eerste twaalf weken vier keer per dag, de volgende acht maand drie keer en volwassen honden twee keer per dag. Een hond die nog groeit heeft ongeveer 25 gram voeding per lichaamskilo nodig, een volwassen hond 10 gram per lichaamskilo.

10 opmerkingen:

  1. Oh, wat een goed nieuws!! Ik lees dat je de keuze voor jullie hondje erg weldoordacht hebt gemaakt en de nodige voorbereidingen treft: super!
    Teveel mensen kopen nog impulsief een hond, en dan meestal nog in zo een vreselijke broodfokkerij.
    Wij hebben ook een hondje: een Cavalier King Charles Spaniël. Ons Fleurtje is echt zo'n verrijking van ons gezin. We nemen haar ook altijd mee op vakantie en op uitstap. Het is een heerlijk hondje, ik kan niets slechts over haar bedenken (alleen dat ze misschien een beetje verwend is).
    Ik zie ook al een bench op de foto. Wij hebben hele goede ervaringen met bench-training. Een bench is ook geen overbodige luxe voor een pup als je even weg moet en je wil niet dat er iets kapot gebeten wordt. Het geeft ook de nodige rust en veiligheid aan een pup. Wij hebben onze bench gebruikt tot Fleurtje ongeveer een jaartje was en nu is het niet meer nodig (gelukkig, want het is geen mooi ding in je woonkamer natuurlijk ;-)
    Ik kijk al uit naar de foto's van jullie pupje binnenkort :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor die broodfokkerij was mijn moeder enorm bang toen we opteerden voor een hondje uit het asiel.
      De fokkers waar we nu bij kopen zijn erkend bij Sint-Hubertus. We gaan er dan ook alles voor doen om diezelfde erkenning te krijgen als dekreu. De eerste paar jaren zullen een enorme investering zijn, maar ik kijk er naar uit om mijn leefwereld eens volledig te draaien.
      We tellen de dagen af.

      Jouw hondje ziet er een schatje uit. Alleen al bij de foto's smelt ik weg. Ik hoop dat die bench-training hier ook vlot verloopt. Vooral in de winter is het toch belangrijk dat hij af en toe alleen binnen blijft. In de meeste winkels mogen hier geen hondjes binnen en zo kan ik nog wel een paar gelegenheden bedenken. Die bench stoort niet echt, ik denk dat we die gewoon laten staan, maar hoop dat we na een bepaalde tijd gewoon het deurtje kunnen open laten, anders lijkt het net een gevang. Op die manier kunnen we aan ieder kindje die hier binnen komt zeggen dat de bench verboden terrein is. We hebben immers allemaal een plekje nodig dat enkel van onszelf is.

      Ik vrees dat de foto's zullen volgen in overdaad LoL, waar het hart van vol is... Of misschien begin ik wel aan een aparte site voor ons hondje. Lijkt me een leuke hobby.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Nicole,

      We hebben dat hondje nog niet he en het is zeker nog niet volwassen, slechts een puppy. Die afbeelding heb ik uit een gratis databank.

      Groetjes

      Verwijderen
  3. Voor het eerst hebben wij geen hond(en) meer, en dat vinden we niet echt leuk, maar ja, we kunnen er niet echt meer gaan wandelen, en zo'n diertje brengt ook altijd wel wat vuil mee, en kuisen moeten we uitbesteden...Dus, geen hond meer ! Toen de kinderen klein waren hebben we een puppy van onbestemd ras uit het asiel gehaald, en we hebben nooit meer zo'n slim en handige hond gehad als deze. Het was de vriend van alle kinderen van héél de wijk. Zolang het kinderen waren was voor hem alles OK... Hij trok de slede van de kinderen tot hij bekaf was. Toen hij binnen kwam, waren zijn poten (lang haar) grote klompen ijs, en hij lag te janken van de pijn bij het langzaam opwarmen, maar zodra een kind hem aansprak was hij weer tot alles bereid...
    Heerlijk zo'n hond. Het was ook een echte acrobaat ! Hij liep de ladders op, en liep ze ook weer af, met de kop naar beneden. Ooit zat hij een vreemde kat na (Onze kat mocht alles), de kat vluchtte langs de ladder naar het dak, de hond er achter... De kat het dak op, de hond er achter ! De kat zat letterlijk versteven van schrik op de schoorsteen, en de hond liep op de vorst van het dak te blaffen !
    Nadat we de hond beneden hadden geroepen, ging ik na een half uur nog eens kijken, en de kat zat er nog, die was letterlijk versteven van de schrik. Ik heb op het dak moeten kruipen om het beest er af te halen... Honden... Heerlijk voor kinderen (en voor de ouders) !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat een mooi verhaal Antoon. Ik kan me voorstellen dat zo'n juweeltje van een hond voor eeuwig in jullie gedachten blijft.
      Wanneer ik online filmpjes van Shih Tzu's bekijk merk ik dat het bij ons ook alle kanten uit kan. Er zitten slimme beestjes bij, speelse, maar ook echte teddyberen. Ik ben dus heel benieuwd tot welk karakter onze Olaf zal uitgroeien. Ik hoop dat het een grote vriend voor mijn dochter zal worden. Uiteindelijk zie ik het ganse verhaal zitten, hondenschool, show, trimschool maar het blijft afwachten waar het diertje zelf voor kiest.

      Verwijderen
  4. Spannende en leuke tijden zijn dit voor jullie familie!
    Zelf overweeg ik ook al lang om een hondje te nemen en ik heb de indruk dat ik het punt om overstag te gaan steeds meer nader...
    Rationeel zijn er heel veel redenen te bedenken om er niet aan te beginnen, maar ik heb inmiddels met veel hondenbezitters gepraat (bijvoorbeeld tijdens wandelingen in het park) en allemaal zijn ze dol enthousiast over hun hond en over de verrijking die hun huisdier betekent in hun leven.

    Ik ben heel benieuwd naar de vervolgverhalen over Olaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Sunny

      Het is inderdaad een grote stap he. Hoe meer boeken ik lees, hoe meer ik denk: "Waar ga ik dat allemaal leren? Waar ga ik dat allemaal vinden?". Hoe meer ik met andere mensen spreek, hoe meer ik denk: "Het komt allemaal wel vanzelf."

      Er zullen zeker en vast verhalen volgen.

      Verwijderen
  5. Lijkt mij een heel schattige pup. Wat een plezier zullen jullie er met z'n allen mee hebben om hem op te voeden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg dat wel, ik kijk er zo naar uit. Ik denk dat het gezamelijk opvoeden van Olaf ook ons gezin opnieuw een boost zal geven, iets waar we allen achter staan en allen willen in investeren. Hij zal in een liefdevol nestje komen, zoveel is zeker.

      Verwijderen