Wat deed mijn portemonnee in augustus?

Financieel plan

De zomer is geen ideale moment om budgettair aan de slag te gaan, maar toch.

Voor de maand juli heb ik geen overzicht gemaakt. Het is te gek, ik ben drie weken op verlof geweest en dat financier ik grotendeels met mijn verlofgeld. Ik twijfelde even wat betreft augustus, maar een mens moet ergens de draad opnieuw oppakken. De maand begint na mijn verlof, 8 augustus. Wat voelde ik al aankomen? Ik heb vrij veel koffie gedronken vorige maand, het was moeilijk om de draad terug op te nemen na mijn verlof. Ik ben er ergens zeker van dat ik nog meer op gedaan heb, maar ik heb de bonnetjes niet.


  • Zakgeld voor mezelf 141,36 euro (Doel 100 euro)
    • Koffie 17,40 euro
    • Drinken en eten Bellewaerde 28,50 euro
    • Kommetje Kringloop 1,50 euro
    • Café tijdens marktdag 20,20 euro
    • Drinken werk (voorkoop) 50 euro
    • Kapstok 8,45
    • Springtouw dochter 4,59
    • Bloemen moeder 4,99
    • Fles Wijn 7,99
    • Fles Martini 7,99
    • Andere 8
  • Zakgeld dochter 25 euro

Zei ik in juni nog dat de flessen fruitsap van Bio-Time in BioPlanet goedkoper waren dan Minute Maid in de Okay. Nu blijkt de fles in de Okay 2,22 euro te kosten, ipv 1,49 in Bio-Planet. Colruytprijzen zijn niet overal dezelfde...
Ondertussen weet ik dat ik ongeveer 1 kg haver per maand gebruik. Jammer genoeg kan er maar ongeveer 600 gr in mijn bewaardoos.
Ik verbruik ook wekelijks 300 gram bakboter. In het begin van de maand was ik even overgestapt naar speciale boter voor patisserie maar dat bleek toch wel duurder uit te vallen. Ondanks dat het binnen hetzelfde merk bleef, Solo, blijkt de patisserie 1,44 euro/stuk tov 0,99 euro/stuk. Ik vind de gewone bakboter lekkerder, dus komt mij dat even goed uit.
Na de vakantie moesten alle mayonaises vervangen worden, dat was even een grote hap.
En het was eigenlijk al geen verrassing meer, we zitten hier met vier mensen die graag chocolade eten. We komen uit op iedere week een reep.

Deze maand heb ik eens berekend welk voordeel ik me financieel doe door zelf mijn cake en koeken te bakken. Ik kom tot het volgende resultaat:

Cake 3,68 euro

  • Bakmeel 0,25 euro
  • Boter 0,99 euro
  • Rietsuiker 0,63 euro
  • Ei 1,32 euro
  • Chocoladedruppels 0,49 euro

Koeken 0,18 euro per stuk (2,18 euro voor twaalf)

  • Bakmeel 0,18 euro
  • Haver 0,27 euro
  • Boter 0,49 euro
  • Rietsuiker 0,15 euro
  • Ei 0,6 euro
  • Chocoladedruppels 0,49 euro

Ik kocht voorheen cake van Lotus en die kost op dit ogenblik 5,12 euro. Ik doe me dus voordeel en ik weet perfect wat er in zit. Een doos koeken van Lotus kost op dit ogenblik 9,24 euro voor 28 stuks, dat is 0,33 euro per stuk, dus ook daar zit de kostprijs bij zelf maken lager en bovendien hebben mijn koeken heel wat minder kcal dan de meeste koeken van Lotus.

  • Extra voeding 160,86 euro (Doel 150)
    • Groenten en fruit 8,22 euro
    • Ijs 15,52 euro
    • Eieren 3,98 euro
    • Tussendoortjes 13,88 euro
    • Dranken
      • Ice-Tea 5,40
      • Finley 3,59
      • Koffie (3) 12,21 euro
      • Fruitsap 4,44 euro
    • yoghurt 4,14 euro
    • Havermout 2,76 euro
    • Bakken 16,44 euro
      • Tiense suiker 1,05 euro
      • Rietsuiker 3,19 euro
      • Bakboter (6) 7,76 euro
      • Chocoladedruppels 1,99 euro
      • Bakmeel 1,28 euro
      • Melk 1,17 euro
    • Mayonaise, ed. 11,16 euro
    • Bickysauzen (3) 9,13 euro
    • Chocolade (4) 5,76 euro
    • Lasagne 3,47 euro
    • Brood (2) 3,48 euro

Het is eigenlijk een kost die ik nooit vermeld, maar toch maandelijks zie terugkomen. Kosten voor mijn bankkaarten.

  • Kosten bank 4,90 euro

Wegens de vakantieperiode en ons lange verblijf aan zee heeft dochterlief maar één keer kunnen paardrijden. Ze had echter wel nieuwe laarzen nodig. Kleine voetjes worden groot.

  • Hobby dochter 60 euro
    • Paardrijden 1 x 30 euro
    • Nieuwe laarzen 71,85 euro

Ook deze maand een paar geschenken. Op mijn werk viert er iemand zijn pensioen, volgende maand is er een feestje maar reeds in augustus was er een ophaling. Ik kocht reeds een geschenkje voor rond de nieuwjaarsperiode. Jaja, ik begin er vroeg aan.

  • Geschenken
    • Pensioen 10 euro
    • Nieuwjaarsgeschenk 20 euro

Ik had als doelstelling om maximaal 50 euro te betalen voor twee mobiele telefoons en het internet. Ik dacht dat dit haalbaar ging zijn wanneer ik mij een kaart aanschafte bij AldiTalk. Nu blijkt dat je telkens minsten 10 euro op je account moet zetten om een bundel van 8 euro te kopen. Na vier herladingen trekt hem dat wel recht, maar ik snap niet waarom ik die twee euro daar zo lang moet laten staan. Geldroof waar ik grijze haren van krijg.

  • Digitaal verkeer 51,99 euro (Doel 50 euro)
    • GSM (Aldi Talk) 10 euro
    • Internet + gsm (Telenet) 41,99 euro ( 26,99 + 15)

Zowel ik als mijn dochter hadden het afgelopen jaar last van een kriebelhoest tijdens het slapen. In het begin van de zomer zag ik haar een aanval krijgen die voor mij aanvoelde als hooikoorts. Ik liet ons beiden testen op allergieën. Ik blijk allergievrij te zijn, maar zij is allergisch aan huisstofmijt en grassen. Jammer voor haar. De factuur van het bloedonderzoek volgde een maand later.

  • Medisch - Bloedonderzoek 47,34

De auto is afgelopen maand vrij vaak thuis blijven staan. Enkel bij zware regenbuien heb ik gebruik gemaakt van de wagen. Dat laat hem voelen in de portemonnee. De komst van een nieuw benzinestation zorgt er hier ook voor dat de prijzen enorm zakken.

  • Diesel 31,38 euro

Goede doelen, we hebben allemaal wel ergens een zwak voor. Iedere maand betaal ik vijf euro aan het hondenasiel.

  • Goede doelen 5 euro
    • Hondenasiel 5 euro

8 opmerkingen:

  1. Goh... Ik zie me dat niet meteen doen... We houden het budget in de gaten, proberen iedere maand zoveel mogelijk over te houden (zonder krenterig te zijn), en dat gaat aan de kant, want er zijn heel wat onkosten die per jaar of trimester komen... Maar echt de prijs van de koekjes gaan afwegen, dat zie ik me niet doen (maar koekjes zijn een héél klein deeltje van het budget bij ons, de kinderen zijn de deur uit). Maar ik kan me voorstellen dat er heel wat mensen zijn die heel bewust moeten omgaan met hun budget.
    Persoonlijk zou ik dan eerst besparen in uitstappen en reisjes en vakanties, maar ja, ieder mens legt zelf zijn prioriteiten, en dat is goed, stel je voor dat we allemaal gelijk zouden zijn !!! Saai !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij besparen het gemakkelijkst op luxe producten, zowel wat eten, verzorging, kleding, ... Betreft. Ik moet eerlijk zeggen dat uitstapjes voor mij een moeilijke is om op te besparen. Dat zijn net de dingen waar ik enorm van geniet en waar ik eigenlijk graag voor ga werken.
      Ik heb wel een beetje de drang in me om meer autonomer te leven, maar aangezien we iedere zomer voor langere tijd op reis gaan is het nogal moeilijk om zelf groenten te kweken en dieren te houden. Ik moet die drang dus op een andere manier een uitlaatklep geven, vandaar meer basisproducten kopen en alles zelf maken. Bakken is daar voor mij echt een succes. Ik doe het graag en ik geniet er enorm van wanneer de aangekochte koeken blijven liggen en mijn koekjes het eerst gekozen worden.
      Ach, ik kom eigenlijk wel rond, ik heb gewoon een aantal droompjes die geld kosten en daarvoor wil ik toch proberen hier en daar wat 'krenterig' te zijn.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Knap dat je dat allemaal zo berekent. Ik durf het niet. Dan val ik achterover. Natuurlijk met 2 kotstudenten is het leven duur.
    Ik ben bescheiden opgevoed en probeer dat aan de kinderen mee te geven. Ze hadden deze zomer 3 maanden vakantie (dat heb ik in gans mijn leven nog niet gehad). Ik verplichtte ze een vakantiejob te zoeken wat ze na veel gemor toch vonden. Nu beseffen ze het ook: hoe zwaar het leven kan zijn. Ik zeg hun altijd: denk aan de centjes die je verdiende. Zelf verdiende euro's op een bankrekening, dat is op hun leeftijd toch de beste leerschool!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige maanden val ik ook achterover Karine, vooral wanneer ik een paar spontane uitgaven doe voor dochterlief. Sommige dingen moeten nu eenmaal en dan wordt er wat geschoven met het spaargeld. Echt paniekeren doe ik pas wanneer ik op jaarbasis zou zien dat er meer uitgaat dan binnenkomt.

      Een vakantiejob vind ik echt belangrijk, ik had zelfs weekendwerk. Mijn dochter kijkt daar voorlopig reeds naar uit, maar het blijft afwachten wat ze tegen die tijd zal zeggen. Ergens ben ik al blij dat ik haar reeds zakgeld geef voor speelgoed, dat scheelt hier enorm. Het komt mij niet alleen goedkoper uit, zij is ook veel zuiniger.

      Verwijderen
  3. Het geld vliegt er altijd uit, inderdaad!
    Zelf houd ik mijn uitgaven rudimentair bij in een Excel-bestandje, gewoon om toch een beetje overzicht te houden van de kostenposten en ook om in de gaten te houden of er een evolutie zit in mijn uitgavenpatroon. Zo kan ik zien of ik over mijn budgetten heen ga of niet. Over het algemeen doe ik het redelijk netjes, alleen zijn er vaak grote en onverwacht uitgaven en dat vind ik dan weer minder leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Sunny

      Ik doe het ook al jaren in Excel, ik vind dat handig omdat ik alles vastgezet heb met formules, ik hoef dan niks meer uit te rekenen, enkel inbrengen. Echt aanzetten tot sparen doet het niet. Een overzichtje als hierboven helpt me daar wel mee... Maar het relativeert sommige dingen ook.
      Afgelopen jaar gelukkig nog niet echt onverwachtte uitgaven gehad, toch niks dramatisch. Deze maand bijvoorbeeld die laarzen en het bloedonderzoek, maar dat is samen ook maar 100 euro, dergelijke zaken haal ik gemakkelijk in. Voor 1000 euro ga ik wel al eens op mijn lip bijten of voor dwaze uitgaven, zoals een boete, daar kan ik voor vloeken...

      Verwijderen
  4. Leuk om te zien waar jouw geld naar toe gaat : )
    Zelf zou ik bezuinigen op die Martini en zo, maar ik drink dan ook nooit alchohol.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, die flessen zijn een knipoog naar mezelf. Die kraak ik samen met de buurvrouw. Dat zijn altijd super gezellige avonden ;)

      Verwijderen