Kosten en schooltoelagen

Terug naar school

Een nieuw schooljaar is begonnen. Wat hebben we reeds gespendeerd?

In België zijn de schoolkosten voor het kleuter- en lager onderwijs vastgelegd met maximumfacturen. De inschrijving is gratis, maar de school mag geld vragen voor materiaal en activiteiten. Materialen die noodzakelijk zijn om de eindtermen te behalen moeten gratis zijn, voor de rest mag de school een bijdrage vragen. De maximumfactuur voor het kleuteronderwijs is 45 euro, voor het lager onderwijs 85 euro. Ik besloot om dit jaar eens bij te houden wat ik zelf, al dan niet op aanvraag van de school, spendeer aan een schooljaar.

Op aanvraag van de school

  • 1 ringmap A4 met rug van 4 cm: 0 euro (dit hadden we nog van vorig jaar)
  • 1 ringmap A4 met rug van 7 cm: 0 euro (dit hadden we nog van vorig jaar)
  • Vier fluo-markers (groen, blauw, geel, roos): 0 euro (dit hadden we nog van vorig jaar)
  • 8 geperforeerde insteekmapjes: 0 euro (dit hadden we nog van vorig jaar)
  • 2 mappen met elastiek: 7,90 euro
  • Kleurpotloden en viltstiften: 0 euro (dit hadden we nog van vorig jaar)
  • Kaftpapier (3 rollen) en etiketten: 5,97 + 1,50

Op eigen initiatief

  • Navulpennen Frixion Ball: 6,99 euro
  • Houten lat: 1,70 euro
  • Geodriehoek: 0,89 euro
  • Pennenzak: 8,99 euro
  • Rekenmachine: 1,09 euro
  • Woordenboek Nederlands: 9,99 euro
  • Vakantieboek: 10,00 euro

Andere kosten

  • Warme maaltijd: 3 euro
  • Drank: 0,60 euro
  • Zwemmen: 1,60 euro per zwembeurt
  • Turnpantoffels: 4,99 euro
  • Sportbroek: 14,50 euro
  • Appel- en perenverkoop: 10 euro
  • Boerderijklas 15 euro (reeds betaald)
  • Bijdrage verjaardagen 8 euro (reeds betaald)

Subtotaal

Dat maakt dat ik aan een voorlopig subtotaal zit van 67,86 (max 85, zwemmen nog niet bijgerekend) voor het verplichtte materiaal en 39,65 euro op eigen initiatief.

Info

Meer informatie over de maximumfactuur kan je vinden op:

10 opmerkingen:

  1. Van al die dingen ben ik al lang verlost, en zelfs mijn kinderen zijn op dat stuk al een beetje aan het "uitlopen"... Maar het wordt allemaal zo duur hé !
    Toch blijf ik me nog steeds verwonderen over het gedrag van ouders en kinderen. Toen ik klein was, hadden we wel iedere dag een vers onderbroekje, een onderhemdje ging enkele dagen mee, en de bovenkledij, zonder ongelukken minstens één week.
    Nu wil ik niet terug naar de tijd van toen, maar ik kan me niet ontdoen van de indruk dat we nu in het andere uiterste terecht zijn gekomen.
    Mijn hobby, op de rommelmarkten gaan flaneren, confronteert me telkens weer met massa's kinderkledij die er te koop is... Mensen met één of twee kinderen bieden kinderkledij aan die te klein is geworden... Iedere keer weer heb ik de indruk dat ze de kleren mee hebben van een hele klas, maar nee, het is van hun ene kind.
    Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat het een beetje een opbod is, uitgevochten door de ouders op het lijf van de kinderen.
    Echte speelkledij, waarin ze kunnen en mogen ravotten, waarin een scheur gelapt wordt, dat is niet meer bestaande.
    Ik vind het een beetje jammer voor de kinderen... en die zullen opgroeien met het idee dat je niet netjes bent als je niet iedere dag helemaal nieuw gekleed bent...
    Sorry, maar dat blijf ik gek vinden, en dan heb ik het nog niet over het opbod van de dure merkkledij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Antoon,

      Ik denk dat ik zelf nog wat van de oude stempel ben, ik vrees al voor de komende jaren...
      Mjjn dochter heeft kledij voor een week school en een week speelkledij en dat wordt hier constant gewassen. Ze groeit er zo snel uit dat ik dit zonde vind. We kopen wel kwaliteit waardoor we alle kleding kunnen doorgeven aan het buurmeisje, wat niet kan gezegd worden van de speelkledij want hier wordt wat afgekropen.
      Ik hoop dat mijn dochter nooit achter de huidige dure merkkledij vraagt, want daar gaan hier discussies aan vooraf gaan.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Wat mij een beetje stoort aan dat systeem in België is dat er wel een maximumfactuur is voor het kleuter- en lager onderwijs, maar eens kinderen in het middelbaar zitten is het hek ineens van de dam wat betreft schoolkosten. Ik schat dat een jaar middelbare school toch rond de 500 euro kost (exclusief eventuele schoolreizen). Om nog maar te zwijgen van wat verder studeren kost. Ik ben eerlijk gezegd blij dat er wel wat leeftijdsverschil is tussen mijn drie kinderen, want anders wordt het wel heel duur als ze alledrie tegelijk gaan verder studeren... Ik heb er nu twee in het middelbaar en dat voel ik toch wel financieel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie het bij mijn vrienden ook dat het middelbaar snel oploopt tot 500 euro per jaar. Is inderdaad een flinke hap uit het budget. Ik heb er eingelijk nog nooit bij stil gestaan dat er in het middelbaar geen maximumfactuur is. Ik vraag me af hoe dat komt. Alle kinderen zijn toch verplicht naar school te gaan.
      Je geeft me een reden om wat te googlen.
      Groetjes

      Verwijderen
  3. En samen met de schoolkosten vallen in september nog de andere kosten: nieuwe schoenen (slecht weer, en voetjes groeien, dus vergeet die van vorig jaar maar), buitenschoolse activiteiten (muziekschool + die boeken + instrument dochter. Gelukkig ging ze voor blokfluit :-)), lidgeld chiro, enz... September is duur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn dochter heeft gelukkig niet te veel buitenschoolse activiteiten die starten in september. Er komen inderdaad ook buiten school nog heel wat facturen af. Ik denk dat heel wat mensen af en toe eens zitten te schuiven met geld. Wat wel? Wat niet? Kledij probeer ik altijd wat te verdelen over september en oktober omdat ze op de goede dagen toch ook nog de zomerkledij kan dragen.

      Verwijderen
  4. Ik ben blij dat mijn zoontje nog niet naar school moet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super mooie tijd he Ann. Soms verlang ik nog wel eens naar die dagen. Financieel bekeken heb je in die fase dan andere kosten he. Ik weet nog hoe fijn ik het vond toen de pampers niet meer nodig waren, dat kon ik toch ook goed zien aan mijn budget.

      Verwijderen
  5. Dat is niet veel zeg! Ik was echt veel meer kwijt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was bij jou al enorm verschoten, het basisonderwijs is in Nederland naar mijn mening duur, vooral die vrijwillige bijdrages vind ik fel overdreven.

      Verwijderen