Vergelijken of na-apen

Sopdet

Waar ligt de grens tussen vergelijken of na-apen?

Vergelijken is iets wat ons met de paplepel wordt meegeven. We schoppen onze kinderen bijna letterlijk een geweten door ze constant te wijzen op wat kan en niet kan. Sommige dingen zijn goed, andere dingen zijn slecht. Heel veel mensen wijten het aan de religieuze opvoeding van de Abraham religies, zelf heb ik mijn twijfels.

Jonge ouders zullen het zich nog goed herinneren, de eerste taakjes op school is leren wat dik en dun is, wat groot en klein, boos en blij, vuil en proper, stout en lief. Vervolgens leren we wat mooi, mooier en mooist is, stout, stouter en stoutst. Leren vergelijken maakt deel uit van onze verplichte basiskennis in het lager onderwijs.

Mijn kampeervriendinnetje van zes wil later uitvinder worden. Het is eigen aan kleine kinderen, ze willen het zelf proberen door op ontdekking te gaan. Als ouder bewonderen we kinderen die zelf een spel verzinnen, hun eigen auto of pop maken, zelf een liedje verzinnen. Toch komen we allemaal in die fase terecht dat we het loslaten moeilijk vinden. We besparen ze liever de fouten die we zelf gemaakt hebben. We hebben liever dat ze doen wat wij doen.

Zelf tot een oplossing komen is een belangrijke eigenschap. Het zorgt er voor dat we niet tot een stilstand komen wanneer alles tegen zit. Het voelt aan als de zoektocht naar de heilige graal, het zoeken, het avontuur is belangrijker dan het einddoel. De wijsheid ligt immers verscholen in de lessen die het pad met zich meebrengt. De ervaring is de ideale manier om een mening te vormen.

Mijn dochter blijft heel graag slapen bij vriendinnetjes. Ze is heel nieuwsgierig naar de gewoontes in andere gezinnen. Wanneer ze thuiskomt zijn er dan altijd wel een aantal zaken die ze bij ons wil veranderen of waar ze heel dankbaar voor is. Tijdens ons verlof bleef ze een nachtje elders slapen. Ze gingen vroeger slapen, dat vond ze niet goed want het was vakantie. Ze hadden herbruikbare ijsblokjes uit de Action, het was vreselijk dat mama dit niet heeft.

Op het ogenblik dat we er van overtuigd zijn dat er meer waarheid zit in de mening van iemand anders dan in onze eigen mening nemen we die mening over. Het helpt ons sneller de waarheid te ontdekken, sneller ons doel te bereiken. Datzelfde geldt wat betreft meegaan in de ervaring van anderen, het brengt sneller inzicht en wijsheid.

Laatst kwam mijn dochter sip thuis. Haar beste vriendinnetje was kwaad op haar. Toen ik vroeg naar het waarom kreeg ik het volgende te horen. Ze had iets leuk gedaan aan het klimrek en ik heb haar nagedaan. Nu is ze boos want ze zegt dat ik haar trucje gestolen heb. Het zet aan tot denken.

We leren enorm veel met onze ogen, we stelen constant ideeën en handelingen. Als kind leren we alles door onze ouders na te apen, maar doe je dat eens je groter bent dan ben je een na-aper en een dief.

6 opmerkingen:

  1. Vergelijken vind ik altijd heel dubbel. Het kan je aansporen in actie te komen, maar het kan ook deprimeren. Wat betreft het trucje dat je dochter nadeed: dat vind ik een geval van je laten inspireren!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook Nicole. Ik zeg hier heel vaak: "Wees blij dat ze je nadoen, dat betekent dat je iets leuk of interessant doet." Jammer genoeg zijn er mensen die anders denken. Begrijpbaar, maar soms ook frustrerend.

      Verwijderen
  2. Dat vind ik toch wel een beetje gemeen van dat vriendinnetje. Kinderen kunnen eigenlijk wel heel hard zijn voor elkaar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad waar Miss Milla. Ergens ben ik er wel van overtuigd dat ouders hier ook verantwoordelijk voor zijn.
      Ik ken ouders die heel wat rare uitspraken van kinderen best wel cool vinden.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat veel mensen zich veel te druk maken in kinderen, te veel indringen in de wereld van het kind. Je moet soms bijsturen, maar laat hen de ruimte om zelf te ontdekken te ontwikkelen. Wij, gorte wereld-grote mensen, willen te veel en te vaak onze wereld opdringen. Van kleins af jagen wij hen de competitie in, streven naar beter zijn op alle vlakken. Laat hen hun eigen waarde ontwikkelen. Ieder mens heeft zijn sterke en zijn zwakke eigenschappen... Mag het ? Stel je een wereld voor vol genieën... ik mag er niet aan denken, laat plaats voor iedereen, voor ieder eigenschap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Antoon,
      Mooie reactie laat je hier na. Je zet me vooral aan het denken met jouw eerste zin. Ik ga zelf ook gemakkelijk mee in de leefwereld van mijn kind. Meestal omdat ik nieuwsgierig ben naar haar manier van denken en voelen, maar ook vaak om bij te sturen. Ik moet er mezelf vooral voor behoeden dat ik van haar niet verlang dat ze altijd rekening houdt met een ander, dat ze soms ook een enkel aan zichzelf mag denken.
      De wereld zou inderdaad eentonig zijn moesten enkel genieën op aarde rondlopen.

      Groetjes

      Verwijderen