Marktprijs fruit

Fruit - Pixabay

Bij het opmaken van mijn boodschappenlijstje hou ik enerzijds rekening met de prijs, maar anderzijds ook met de oorsprong van de producten. Ik ga de oorsprong altijd voorrang geven. Ik geloof sterk in het promoten van lokale producten, ik maak wel geen onderscheid tussen België en Nederland.

Om bewust te budgetteren in de keuken moet je de marktwaarde kennen van alle producten die je regelmatig koopt. Vandaag heb ik alle fruitsoorten opgezocht die, op dit ogenblik, verkrijgbaar zijn in de meeste warenhuizen. De prijzen die ik op deze pagina vermeld komen van de websites Colruyt Collect en Go. Ik heb opgemerkt dat de prijzen in de winkel meestal lager liggen.

Fruit is voor mij een delicaat punt. Ik mag geen zuur fruit eten, zoet fruit is echter moeilijk te vinden, het lijkt allemaal zuur geplukt. Ik verkies fruit uit eigen streek en indien ik daar niet meteen mijn nodige zoetstoffen vind dan ga ik voornamelijk naar fruit uit Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal.

Deze maand zijn die landen talrijk aanwezig in de winkel, pruimen, nectarines, meloen en abrikozen zullen zeker aan bod komen. De richtprijs is tussen de 3 en 5 euro per kilogram. Het enige nadeel dat ik ontdek, in een plastic bakje zijn ze goedkoper. Ze mogen hun afval echter houden, ik betaal dan wel een euro extra. Kersen, stekelbessen, braambessen en frambozen staan op de verlanglijst, al is die richtprijs wel wat hoger. Tussen de 10 en 15 euro per kilogram. Vooral braambessen en frambozen zijn moeilijk te plukken, dus ergens begrijp ik dat prijsverschil.

Overzicht

Fruit Juni Juli Seizoen
Passievrucht 8,63/kg / Jan-Dec (Zuid-Amerika)
Peren Conférence 1,48/kg / Okt-Jun
Peren Doyenne 3,49/kg / Okt-Feb
Pompelmoes wit 2,24/kg / Jan-Dec (Verenigde Staten, Swaziland en Mexico)
Kiwi 0,85/kg 0,66/st (Nieuw-Zeeland)
2,99/kg (Nieuw-Zeeland, Italië)
0,48/st (Nieuw-Zeeland, Italië)
Mei-Dec (Nieuw-Zeeland)
Apr-Okt (Chili)
dec-ma (Frankrijk, Griekenland en Italië)
Appelen Jona Gold 0,98/kg 0,98/kg (België) Okt-Jun
Mango 1,49 /st 1,49/st (Ivoorkust, Guinea, B Faso, Mali, Senegal) Ma-dec (Mexico, Ivoorkust, Israël)
jan-Dec (Brazilië)
Meloen Galia 1,49/kg 1,54/kg (Spanje) Aug-Nov
Jan-Dec (Spanje, Israël, Honduras en Brazilië)
Bananen 1,69/kg 1,78/kg (Dominicaanse Rep., Peru, Ecuador) Jan-Dec (Colombia, Costa Rica, Ecuador )
Pompelmoes rood 2,48/kg 1,98/kg (Z-A) Jan-Dec (Verenigde Staten, Swaziland en Mexico)
Appelen Granny Smith 1,99/kg 1,99/kg Jan-dec (Frankrijk)
Ananas 2,19/kg 1,99/kg (costa Rica)
1,05/kg (costa Rica)
Jan-Dec (Costa Rica, Panama en Ghana)
Kruisbessen / Stekelbes  , 10,58/kg (België) jun-aug (België, Nederland)
Blauwe bessen 9,96/kg 11,17/kg (Spanje, Marocco, Portugal, Belgie) Jul-Aug
Feb-Jul (Spanje, Marokko, Portugal)
Zwarte bessen   11,32/kg (Spanje, Portugal, Marokko, België)
11,17/kg (Spanje, Portugal, Marokko, België)
jun-aug (België, Nederland)
Braambessen 14,32/kg 12,72/kg (België, Nederland) Jun-Nov
Jan-dec (Marokko, Spanje, Portugal)
Frambozen 15,12/kg 15,12/kg (België) Jun-Okt
Jan-dec (Portugal, Spanje)
Sinaasappelen eet 1,75/kg 2,10/kg (Bio - Spanje) Jul-Dec (Uruguay, Zuid-Afrika)
Sinaasappelen pers 1,55/kg 2,10/kg (Bio - Spanje) Jul-Dec (Uruguay, Zuid-Afrika)
Watermeloen 1,49/kg 2,49/kg (Bio - Spanje)
0,89/kg (Pitarm - Spanje)
0,99/kg (Piel de Sapo  - Spanje)
Feb-Sept (Spanje, Panama en Honduras)
Meloen Charentais 2,48/kg 2,49/kg (Spanje , Frankrijk) Aug-Nov
Jan-Dec (Spanje, Israël, Honduras en Brazilië)
Sinaasappelen Papillon 3,59/kg 2,74/kg (Spanje) Jul-Dec (Uruguay, Zuid-Afrika)
Limoenen 3,19/kg 3,19/kg (Mexico, Brazilië, Guatemala) Jan-Dec (Brazilië)
Perziken 2,49/kg 3,29/kg (Frankrijk) Jun-Nov (Italë)
Nectarines 2,49/kg 3,49/kg (Frankrijk) Jan-Dec (Chili, Zuid-Afrika , Spanje)
Pompelmoes roos 1,93/kg 3,49/kg (Israël)
1,93/kg (RSA)
Jan-Dec (Verenigde Staten, Swaziland en Mexico)
Pruimen     3,49/kg (Los - Spanje, Portugal)
1,49/kg (Bakje - Italië, Spanje)
 
Citroenen 2,18/kg 3,78/kg (Bio - RSA)
1,99/kg (Zuid-Afrika/Argentinië)
2,98/kg (Zuid-Afrika)
Jan-Dec (Spanje)
Appelen Pink Lady   3.29/kg  Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Chili, Argentinië
Druiven blauw 4,10/kg 4,38/kg (Egypte) Sept-Nov
Jan-Dec (Zuid-Afrika, Argentinië, Italië, Chili, Brazilië en Egypte.)
Pruimen Pluot 4,98/kg 4,50/kg (Spanje) Jul-Sept
Abrikoos Grand Cru 4,99/kg 4,95/kg Jun-nov (Frankrijk, Spanje)
Aardbeien 4,98/kg 4,96/kg Jun-Sept (België)
Rode bessen (aalbessen)   5,98/kg (België) jun-aug (België, Nederland)
Druiven wit 2,78/kg 7,18/kg (Bio - Italië/Spanje)
2,98/kg (Egypte)
Sept-Nov
Jan-Dec (Zuid-Afrika, Argentinië, Italië, Chili, Brazilië en Egypte.)
Kersen 9,99/kg 8,24/kg (Los - België)
5,64/kg (Bakje - België)
Jun-Aug
Mei-Okt (Griekenland)

Bronnen

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooi overzicht.
    Ben het helemaal met je eens dat kennis van de prijs en de producten een must is. Het is ook nog eens heel interessant. De AH past zijn prijzen regelmatig aan, soms omhoog, soms omlaag.
    Ik was je trouwens een beetje uit het ook verloren, weet niet hoe dat kan maar ik vind het leuk om hier nu weer te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anita,
      Ik heb meer dan een jaar genoten van een digitale detox en nu klaar om mijn aanwezigheid weer wat op te peppen. Eens bekijken wat ik in de praktijk bracht en wat ik kan verbeteren.
      Ik ken die prijzen absoluut niet vandaar dat ik ze in de toekomst wat wil meenemen op mijn boodschappenlijstjes. Budgetteren op mijn aankopen is nog altijd een werkpunt ;)

      Bedankt om langs te komen.
      Groetjes
      Sopdet

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Bedankt Ann, het voelt ook goed om weer aanwezig te zijn.

      Verwijderen