Op zoek naar schone sportkledij

Schone kleren campagne

Herinner je nog 24 april 2013? In Bangladesh stortte die dag een textielfabriek in. Meer dan duizend mensen kwamen om het leven. Op het nieuws werden we niet alleen geconfronteerd met de tragische beelden, we maakten ook kennis met de mensen die onze kleding maken.

We hebben de gewoonte om kledij te behandelen als een wegwerpitem. De kledingindustrie motiveert ons om ieder seizoen mee te doen met een nieuwe trend. Wie modieus wil zijn moet ofwel beslissen een ruim gedeelte van het jaarlijks budget te spenderen aan kledij ofwel beslissen te gaan voor goedkope namaak.

Wanneer ik geconfronteerd wordt met de jonge textielarbeiders uit landen zoals Cambodja, Bangladesh, China of Indonesië dan is die mode niet meer belangrijk. Die mensen werken meer dan 70 uur per week voor een loon waarmee ze nauwelijks hun basiskosten kunnen betalen. Ze leven en werken in omstandigheden waarvan ik hoop dat ik ze nooit zal moeten aanvaarden. Ik wil niet langer een rol spelen in deze vorm van uitbuiting. Jij wel?

De strijd tegen uitbuiting van textielarbeiders in de lagelonenlanden ontstond in de jaren ’80 in Nederland. Ondertussen is het een wereldwijd netwerk dat ook een vestiging heeft in België. De NGO Wereldsolidariteit coördineert de campagnes en verschillende Belgische organisaties en vakbonden helpen bij het uitoefenen van druk op de Belgische kledingmerken en hun verdelers. Samen strijden ze voor betere leef- en werkomstandigheden voor alle textielarbeiders wereldwijd.

Geen enkel Belgisch sportmerk communiceert over waar het zijn kleding laat maken, onder welke arbeidsomstandigheden en over wat het probeert te doen om die te verbeteren. Ze geven onvoldoende garanties over menswaardige arbeidsomstandigheden van de arbeiders die hun sportkleding maken. Geen van de Belgische sportmerken is aangesloten bij de Fair Wear Foundation. Tijd dus dat ze daar werk van maken! [Bron: https://www.cleanekleren.be/]

Wereldwijd zijn 72 bedrijven gecontacteerd om tegen december 2017 openbaar te maken waar hun kledij wordt gemaakt en onder welke omstandigheden dat gebeurt. Slechts 17 bedrijven zijn bereidt dit te doen. Dit zijn de bedrijven die in het verleden reeds meegewerkt hebben en ook nu weer het goede voorbeeld geven: Adidas, C&A, Cotton On Group, Esprit, G-Star RAW, H&M Group, Hanesbrands, Levis, Lindex, Nike, en Patagonia. Dit zijn de bedrijven die voor het eerst meegaan in het verhaal: ASICS, ASOS, Clarks, New Look, Next, en Pentlandmerken. [Bron: http://www.schonekleren.be/]

Wil jij dat de Belgische sportmerken in dit lijstje terechtkomen? Twee maand geleden, op 1 april 2017, werd er in België een campagne gelanceerd om Belgische sportmerken aan te moedigen transparanter te zijn. Teken de petitie van #cleanekleren. Moedig Artazi, Bioracer, Patrick en Vermarc aan om de arbeidsomstandigheden van hun textielarbeiders te verbeteren. Laten we er voor zorgen dat we fier kunnen zijn op onze Belgische sportmerken.

Petitie CleaneKleren

Petities

#cleanekleren: Campagne opgericht door Wereldsolidariteit, samen met ACV, ACV Sporta, ACV-CSC METEA, ACV Openbare Diensten, ACV Voeding en Diensten, LBC-NVK, kwb, OKRA-SPORT+ en de Schone Kleren Campagne, de campagne #cleanekleren. Ik heb deze campagne pas recent ontdekt, dus langs deze weg hoop ik op mijn manier de campagne alsnog te steunen.

https://www.cleanekleren.be/

#GoTransparent: Campagne opgericht Clean Clothes Campaign, Human Rights Watch, IndustriALL Global Union, de International Corporate Accountability Roundtable, het International Labor Rights Forum, de International Trade Union Confederation, het Maquila Solidarity Network, UNI Global Union en het Worker Rights Consortium.

https://www.change.org/

Bronnen

2 opmerkingen:

  1. Deze actie kende ik helemaal nog niet! Ik ga meteen een kijkje nemen, bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. De campagne is begonnen in april, maar nu begint ze pas op tv te verschijnen.

      Verwijderen