No-Spend Challenge: week 1

Budget Challenge

De eerste week van de no-spend-challenge zit er op. Tijd om mezelf even te evalueren en te bekijken wat deze uitdaging met me doet.

Ik hou iedere maand mijn kasboekje bij, dat is voor mij de ideale manier om heel bewust om te gaan met mijn geld. Ik heb hiervoor een adressenboekje gekocht, klein genoeg om in mijn handtas te stoppen, groot genoeg om alles in te noteren. De letters van het alfabet heb ik met correctievloeistof weggedaan en overschreven met de maanden van het jaar. Iedere maand begin ik met het vermelden van mijn budget voor die maand, dat is mijn wedde verminderd met de vaste lasten en mijn spaargeld. Iedere uitgave pen ik er in neer en op het einde zet ik telkens weer het bedrag neer dat me nog rest.

De confrontatie

Kasbudget

Het is vaak confronterend om te zien hoe snel mijn kasbudget opgesoupeerd is. Vooral de eerste week van de maand gaat het altijd snel. Er lijken dan altijd net wat meer facturen binnen te komen en vaak zijn er dan ook nog een paar uitgestelde aankopen van de maand ervoor aanwezig. Deze maand ging het al niet anders. Nu ik merk dat ik reeds 46% van mijn budget heb gespendeerd is het tijd om de riem stevig aan te trekken.

Wat heb ik tot nu toe betaald?

Beginnend budget 775,04
Warenhuis 108,13
Ziekenhuis 49,84
Logopedie 49,50
Drinken en Snacks Werk 5,7
Uitstap zwembad 7,9
Voeding en verzorging hond 45,25
Drinken en snacks 11,5
Sandalen en slippers dochter 50,9
Broek dochter 18,99
Kringloop 1,25
Dille & Kamille Bewaardozen 11
Parking 3,6
Resterend budget 411,48

Het groepsgevoel

De mensen die deelnemen aan de uitdaging in de groep ‘Meer geld, minder stress – bespaartips’ zijn gewoonweg super. Ik geniet er enorm van om iedere dag mee te lezen in de Facebookgroep. De meeste mensen zijn heel open over hun falen en slagen, over de kleine overwinningen en de grote twijfels. Het is leuk om mee te denken, maar ook om bevestigend te knikken of het hoofdje van nee te laten schudden.

Ik zie dat er heel wat mensen bij zijn die er in slagen om echt heel goedkoop te winkelen. Sommigen komen toe met 40 euro per week voor alles. Ik koop enkel spullen voor het ontbijt, verzorging, snacks, ed. Het middagmaal en avondmaal gaat van ons huishoudbudget als gezin. Wanneer ik mijn uitgaven dan vergelijk sta ik toch even te knotteren tegen mezelf. Vandaag heb ik bijvoorbeeld het volgende gekocht voor de komende week:

Groenten en Fruit

Serresla 1 krop 0,64
Snoeptomaten 300gr 1,35
Wortelen 450gr (6st) 0,27
Stekelbessen 500gr 5,29
Kersen 900gr 7,05
Nectarines 2st 0,91
Pruimen 4st 1,01
Subtotaal 16,52
Mozarella geraspte kaas 250gr 1,36
Olijfolie 1l 8,12
Boter – bakken en braden 1kg 3,26
Rijstwafels 100gr 0,69
Muesli 1kg 1,78
Kauwgom dochter 6st 4,7
Koffie 72 pads 7,9
Aanstekers 4st 3,84
Subtotaal 31,65
Totaal 48,17

De aanstekers daar doe ik bijna een jaar mee, dus dat is uitzonderlijk, maar al de rest komt vaker aan bod. De olie en de boter daar doe ik ongeveer een maand mee en de koffie is goed voor veertien dagen. Ergens voel ik de nood om eens te gaan controleren of het goedkoper kan, maar ik ben niet bereid om het te vervangen door iets van mindere kwaliteit.

Sparen door te verkopen

Delfts Blauw - Wandbord

Ik zie op de groep dat er heel wat mensen zijn die spullen verkopen via marktplaats. Ze verdienen daar een aardig centje mee dat ze vervolgens in hun spaarpotje stoppen. Dat is natuurlijk een heel leuke manier om iets extra bij te verdienen. Ik zie me niet meteen spullen verkopen, ik ben daar niet handig in. Bij het opruimen ontdekte ik bijvoorbeeld een wandbord uit Delft. De meeste leden lieten meteen weten dat ik dat bord moet laten schatten voor ik het weg doe. Ik vond het daarna heel leuk om op zoek te gaan naar de geschiedenis van dat bord, maar de verkoop stel ik uit voor de volgende generatie. Mijn dochter was daar meteen heel enthousiast over.

Ik ga wel op zoek gaan naar een manier om af en toe iets extra te verdienen. Het lijkt me enorm motiverend, al was het maar een paar euro’s per maand.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen